معماری

معماری و طراحی داخلی

نخل دبی هشتمین عجایب دنیا

 

علی رغم کمی وسعت کشور امارات متحده عربی دولت این کشور توانسته با استفاده از موقعیت مناسب استراتژیکی به توسعه اقتصادی چشم گیری دست یابد به طوری که هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین مناطق تجاری، گردشگری و رفاهی جهان به حساب می آید.

با توجه به پایان ذخایر نفتی کشور امارات در 20 سال آینده دولت این کشور اقدام به جذب سرمایه های خارجی و توریست نموده و با اعمال سیاست های تشویقی برای سرمایه گذاران در بخش املاک و هتل توانسته سرمایه های هنگفتی را از این طریق در شهرهای دبی و اخیرا در ابوظبی به دست آورد و میزان هتل های خود را در این شهرها افزایش دهد و میزان جذب مسافر و توریست را به چند برابر افزایش دهد به طوری که در سال 2006،  5 میلیون مسافر از هتل های این کشور استفاده نموده اند.

نخل دبی

کشور امارات در صنعت توریسم گام های بسیار بزرگی برداشته و توانست بر خلاف دیگر کشورهای منطقه که اقتصادی مبتنی بر صادرات نفت دارند، 40 درصد از اقتصاد خود را بر این صنعت استوار نماید. سیاست صنعت توریسم در این کشور باعث گردیده تا شهر دبی از جهت توسعه برنامه ریزی هتل ها جایگاهی بالاتر از لاس وگاس، مکاوای ژاپن و شانگ های چین را به دست آورد. پیش بینی می گردد در سال 2010 شش میلیون توریست از این کشور بازدید به عمل آورند.

ایجاد زیر بناهای لازم برای این صنعت، فراهم نمودن محیطی بدون جرم و جنایت، برقراری سیستم حمل و نقل عمومی و بسیاری از موارد دیگر، توسعه این صنعت را به نحو چشمگیری رو به رشد قرار داده است.

جزایر سه گانه نخل دبی به نام های "نخل جمیرا" ، "نخل جبل علی" ، "نخل دیرا"و یک جزیره بیضوی به شکل نقشه پنج قاره کره زمین به طول نه کیلومتر و عرض شش کیلومتر با بودجه 20 بیست بیلیون دلار از جمله پروژه های دیگری است که در راستای سیاست های پیش برد صنعت توریسم در این کشور در حال اجراست. این جزایر با شعار "مکانی بی نقص برای دور شدن از دنیا" به عنوان بزرگترین جزیره های ساخت دست بشر در سطح کره زمین در مرحله ساخت و پی ریزی قرار گرفتند.

 این سه جزیره خط ساحل دبی را 120 کیلومتر افزایش می دهند و به عنوان هشتمین عجایب جهان معروف گردیده اند. طرح این جزایر توسط شیخ محمد ابن رشید آل مکتوم حکم ران دبی ارائه گردیده و توسط تشکیلات دولتی "النخیل" کار فرمایی می شود.

برای ساخت این جزایر از تجهیزات خاصی استفاده گردیده تا از این طریق بتوان ماسه را از کف خلیج فارس برداشته و توسط کشتی هایی که با سیستم gps هدایت می شوند، ماسه را در محل مورد نظر تزریق کنند. 

 نخل دبی

انجام مطالعات اولیه طرح به شرکت های آلمانی که سابقه ساخت جزایر مصنوعی را داشتند واگذار گردیید به طوری که پروژه جزایر دیرا و جمیرا به شرکت "اوردرینگ" و نخل جبل علی به شرکت "ژان دی نول" محول گردید. در مطالعات ساخت این جزایر میزان مقاومت، نسبت به زلزله و طغیان های دریای در بلند مدت مورد توجه قرار گرفت و پس از انجام مطالعات اولیه مشخص شد قدرت جزر و مد به قدری نیست که بتواند جریان آب را با شدت مناسب در داخل نخل برقرار کنند، در نتیجه موج شکن ها محل تجمع انواع حشرات خواهد شد. در نتیجه تصمیم گرفته شد در داخل موج شکن ها، کانال هایی برای ورود آب به داخل نخل تعبیه شود تا سرعت حرکت آب افزایش یابد. به این ترتیب آب کافی در تمام نخل با شدت مناسب جریان یافته و طی مدت دو هفته کل این آب تعویض می شود.

نخل جمیرا:

نخل جمیرا دارای 17 شاخه عظیم است که توسط یک حصار 12 کیلومتری حفاظت می گردد . این جزیره دارای شش هتل مجلل، چهار هزار ویلای گران قیمت، یک هزار خانه آبی منحصر به فرد، پنج هزار آپارتمان ساحلی، تفرجگاه ساحلی، پارک های آبی، رستوران ها، فروشگاه های بزرگ، اماکن ورزشی شامل مجهزترین تجهیزات ورزشی، چشمه آب معدنی برای درمان و حفظ سلامتی، سینماها و مکان های مختلف برای شیرجه و شنا و ... تشکیل شده است. طراحی و محاسبه جزئیات این پروژه چهار سال طول کشید تا صاحب نظران و مهندسان طراح از نبود آلودگی محیط زیست توسط این جزایر مطمئن شوند. این جزیره کوچکترین جزیره درخت های نخل است و به عبارتی خلوتگاه و جایی دنج برای استراحت کردن است. این جزیره بیش از 25 شعبه از هتل های بین المللی از جمله hilton، Radissonsas و ... را در خود جای داده است. ویلاهای ساخته شده در این نخل شامل ویلاهای انفرادی، خانه های شهری و آپارتمان های ساحلی است. برای تسهیل در رفت و آمد در سطح جزیره و ارتباط آن با خارج  مونوریلی طراحی گردیده که قابلیت جابه جایی سه هزار مسافر را  در طول روز داراست تا از این طریق ارتباطات داخل جزیره با خارج از آن با هزینه کمتری تامین می گردد.

احداث این جزیره در سه فاز انجام شد:

فاز اول که مربوط به احداث جزیره با انتقال ماسه و سنگ از بستر خلیج فارس و تثبیت آن صورت گرفت، فاز دوم با ساخت زیر بناها که شامل احداث پل های ارتباطی (بین جزیره و ساحل) بود و فاز سوم ساخت منازل، ساختمان ها و آپارتمان ها را شامل می شد.

برای به آب رساندن این سازه، چیزی بالغ بر 50 میلیون متر مکعب خاک استفاده شده است. ساخت این جزیره در سال 2001 آغاز شد و انتظار می رود با فعالیت حدود 40 هزار نیروی کار در یک ماه باقی از سال 2008 به اتمام برسد. این جزیره با مساحت 5 در 5 کیلومتر در پایان کار پذیرای پانصد هزار نفر خواهد بود.

 جزیره نخل دیرا:

این جزیره که ساختش از سال 2004 آغاز گردیده و تا سال 2015 ادامه دارد، دارای 41 شاخه است و مساحتی بیش از پاریس را در بر می گیرد و به نظر می رسد که برای ساخت آن بیش از یک بیلیون متر مکعب شن و سنگ نیاز باشد. این جزیره با 80 کیلومتر مربع مساحت و با طول 14 و عرض 5/8 کیلومتر در برگیرنده تفرجگاه ها، مناطق مسکونی، مراکز خرید، امکانات ورزشی و کلوپ ها می باشد که مناطق مسکونی آن بر روی 41 شاخه نخل ساخته می شود و 8 هزار ویلا در سه تیپ مختلف در آن احداث خواهند شد که عمدتا تا دو طبقه یا دوبلکس است.

جزیره جبل علی:

پروژه این جزیره از سال 2002 آغاز به کار نمود و انتظار می رود این جزیره که حدود نیم برابر جزیره جمیراست در اواخر همخین سال میلادی مراحل پایانی ساخت خود را بگذراند. این جزیره شامل 6 مرکز تفریحی، یک پارک آبی، دهکده دریا و موج شکن ها می باشد.

 نخل دبی

این دستکاری آشکار در طبیعت مشکلات عدیده ای را نیز به وجود آورده از جمله تنها ساحل مرجانی شناخته شده در دبی طی این عملیات از بین رفت و جریان طبیعی آب تغییر مسیر داد. گل و لای حاصل از این حرکت ، آب های شفاف و شیشه ای را به لجن زاری در محدوده این جزایرمبدل نمود که در حال حاضر این حرکت رو به رشد بوده و آب های اطراف را گل آلود می نماید.

بستر دریاها بر اساس قوانین بین المللی به عنوان میراث مشترک بین المللی شناخته شده اند ولی انتقال دو هواپیمای جنگی، چند جمبوجت و هفت کرجی به اعماق دریا برای ایجاد پارک زیر دریایی از جمله اقدامات آشکار  نقض قوانین بین المللی این طرح بود که باعث ویرانی بستر دریایی در اطراف این جزایر مصنوعی شد و مسئولین نخیل تنها پاسخی که در برابر دوست داران محیط زیست داشتند این بود که: "گل و لای ناشی از این عملیات بالاخره نشست خواهد کرد و آب صاف خواهد شد".

تحریریه پیام ساختمان و تاسیسات

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و دوم دی 1387ساعت 15:8  توسط مصطفی خدابخشی  |